دکتر اعظم غیبی / انواع سونوگرافی / سونوگرافی آپاندیس و اهمیت انجام آن
سونوگرافی آپاندیس

سونوگرافی آپاندیس و اهمیت انجام آن

سونوگرافی آپاندیس روشی برای تشخیص تورم این عضو مجهول در بدن است با انجام سونوگرافی می‌‌تواند به بزرگ شدگی یا آبسه آپاندیس پی‌برد. سونوگرافی کمک می کند، بیماری التهابی لگنی، تخمدان‌‌ها و رحم در زنان که از آپاندیسیت تقلید می‌کند را رد کند. معمولاً آپاندیس سالم با سونوگرافی قابل مشاهده نیست. اما زمانی که بعد از معاینات فیزیکی و آزمایش خون، آپاندیس تشخیص داده شود از سونوگرافی برای تایید نهایی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله دلایل تجویز سونوگرافی آپاندیس و نحوه انجام آن را بررسی خواهیم کرد.

دلایل تجویز سونوگرافی آپاندیس

بیشتر بخوانید: سونوگرافی رحم

دلایل تجویز سونوگرافی آپاندیس

انجام سونوگرافی آپاندیس با توجه به شرایط بیمار و برخی علائم اولیه توصیه می‌شود. بیمار با برخی علائم و درد به پزشک مراجعه می کند و دکتر متخصص معمولا پس از انجام آزمایش خون و بررسی‌های فیزیکی، سونوگرافی آپاندیس را تجویز می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین شرایط و علائم برای انجام این سونوگرافی عبارتند از:

احساس درد شدید در ناحیه شکم یکی از علائم مهم برای تشخیص آپاندیس است و اگر درد شکمی فرد به هنگام عطسه و سرفه تشدید شود معمولا سونوگرافی آپاندیس تجویز می‌شود.

افرادی که به همراه تب و لرز شدید، حالت تهوع شدیدی را نیز تحمل می‌کنند، به احتمال زیاد دچار آپاندیس شده‌اند و برای تشخیص قطعی آن، سونوگرافی آپاندیس تجویز شده و مراحل درمان آغاز می‌شود.

سونوگرافی آپاندیس برای افرادی که تب محدود و نفخ شدید دارند و یا اشتهای خود را از دست داده‌‌اند نیز تجویز می‌شود تا اگر دچار تورم یا ترکیدگی آپاندیس شده‌اند. نسبت به درمان آن اقدام کنند.

افرادی که دچار ورم شکم شده و در هنگام مدفوع احساس راحتی دارند، ممکن است به مشکلات آپاندیس مبتلا شده باشند بنابراین برای این افراد نیز انجام سونوگرافی آپاندیس توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی معده

نحوه انجام سونوگرافی آپاندیس

نحوه انجام سونوگرافی آپاندیس مانند دیگر انواع سونوگرافی است در مرحله اولیه ابتدا باید بیمار پس از خارج کردن لباس‌ها روی تخت مخصوص دراز بکشد.

سپس ژل مخصوص سونوگرافی بر روی شکم فرد ریخته می‌شود تا پزشک به کمک آن بتوان اجزای داخلی بدن را مشاهده کند. پس از آن سونوگرافیست سری دستگاه را روی شکم بیمار به حرکت در می‌آورد و تصاویری زنده از آنچه که در بدن فرد رخ می‌دهد روی مانیتور به نمایش در می‌آید.

سونوگرافی آپاندیس بدون برخورد اشعه‌های مضر با بدن، انجام می‌شود. این سونوگرافی اگر در یک مرکز معتبر و زیر نظر پزشکی متخصص انجام شود، می‌تواند با تشخیص زودهنگام التهابات آپاندیس از ایجاد مشکلات ثانویه جلوگیری کند با انتخاب سونوگرافی طنین به بهترین شکل ممکن مشکلات مربوط به آپاندیس را تشخیص دهید.

آمادگی پیش از انجام سونوگرافی آپاندیس

برای انجام سونوگرافی آپاندیس ممکن است از بیمار خواسته شود که چند ساعت قبل از سونوگرافی از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. تا دستگاه با دقت بالاتری به بررسی ناحیه شکم بپردازد.

پیش از انجام سونوگرافی آپاندیس لازم است فرد بیمار اگر نسبت به ژل سونوگرافی حساسیت خاصی دارد، پیش از انجام به پزشک خود اطلاع دهد.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی کیسه صفرا

تفسیر نتایج سونوگرافی آپاندیس

سونوگرافی آپاندیس با استفاده از امواج فراصوت با فرکانس بالا، تصاویری از اندام‌ها، بافت‌ها و عروق خونی دریافت می‌کند تا پزشک قادر به مشاهده عملکرد اعضای داخلی بدن بیمار باشد. برای تفسیر نتایج این سونوگرافی باید به پزشکی متخصصی مراجعه کنید. پزشک با توجه به دانشی که در زمینه تخصص خود دارد به بررسی مشکلات به وجود آمده در آپاندیس می‌پردازد سپس تمامی مندرجات برگه سونوگرافی را به بیمار به صورت کامل اطلاع می‌دهد.

اهداف-سونوگرافی-آپاندیس

اهداف سونوگرافی آپاندیس

سونوگرافی آپاندیس با توجه به علائم و مشکلات بیمار با هدف‌های متفاوتی انجام می‌شود که در ادامه به اهداف انجام این سونوگرافی اشاره خواهیم کرد:

سونوگرافی آپاندیس با هدف تشخیص سریع و صحیح التهاب احتمالی در آپاندیس انجام می‌شود تا خطر پارگی آن را کاهش داده و از عوارض ثانویه آن پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی هیپ

یک دیگر از اهداف تجویز سونوگرافی آپاندیس تشخیص سایر بیماری‌های است که علائم بالینی شبیه به آپاندیسیت حاد دارند.

کاهش تعداد تشخیص آپاندکتومی (عمل برداشت آپاندیس) منفی یکی دیگر از اهداف انجام سونوگرافی آپاندیس است.

سونوگرافی آپاندیس به منظور مشاهده التهاب آپاندیس و بررسی آبسه و علل دیگر درد انجام می‌شود. سونوگرافی ایمن‌ ترین روش برای تشخیص اولیه آپاندیسیت است. این روش تصویربرداری معمولا برای کمک به تایید نهایی، تشخیص اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تخصصی طنین تشخیص آپاندیسیت با سونوگرافی انجام می‌شود.